Saturday, January 9, 2010

PERMULAAN 2010...


Sebelum masa bergerak pantas meninggalkan kita, baiklah eloknya kita yang bergerak pantas melangkaui masa. Macam orang yang suka berangan-angan, dia masih kat situ tapi angan-angan tu dah melangkaui 10 tahun ke hadapan. Angan-angan tu boleh tapi jangan jadi angan-angan Mat Jenin sudahlah.

1. MENETAPKAN MATLAMAT....


Tahun baru dipenuhi dengan azam-azam yang lama dan baru. Bagi pelajar yang akan mengambil peperiksaan UPSR, PMR dan SPM, sudah pastinya azam pertama mereka adalah 'NAK BERJAYA DI DALAM PEPERIKSAAN 2010'. Tengok tu, cara menetapkan azam pun salah, macam mana nak merealisasikan azam tersebut pula?

Apabila kita menetapkan azam atau matlamat yang hendak dicapai pada tahun ini, matlamat tersebut perlulah onjektif dan boleh dicapai. Contohnya, 'SAYA NAK DAPAT 8A DALAM PMR 2010' atau satu contoh yang lain, 'SAYA NAK DAPAT A BAGI MATA PELAJARAN SAINS'. Matlamat yang jelas ini perlu dalam membimbing kita membuat perancangan ke arah mencapai matlamat tersebut.


2. MERANCANG....

Untuk mencapai segala matlamat yang telah ditetapkan, kita perlu membuat perancangan yang jelas berkaitan kaedah-kaedah bagi mencapai matlamat tersebut. Contohnya bagi mencapai matlamat di atas, antara kaedah-kaedah yang boleh membantu kita ialah:
  1. TUMPUAN 100% SEMASA GURU MENGAJAR.
  2. SIAPKAN HOMEWORK DALAM TEMPOH 24 JAM.
  3. JADUAL BELAJAR DI HUJUNG MINGGU.
Merancang adalah satu proses yang sangat penting kerana jika kita gagal merancang bermakna kita merancang untuk gagal!

3. MELAKSANA...

Apabila sampai pada ketika untuk melaksanakan segala perancangan kita, perkara yang sangat susah dan selalu menjadi penghalang yang besar untuk kita mengotakan apa yang dikata ialah disiplinkan diri. Ketika kita cuba untuk memberikan tumpuan 100% semasa guru mengajar akan ada sahaja gangguan daripada diri kita sendiri, orang disekeliling mahupun persekitaran itu sendiri.

Masalah diri seperti tidak cukup tidur, tidak sihat atau ada masalah yang mengganggu fikiran. Masalah lain seperti gangguan rakan-rakan di dalam kelas secara langsung ataupun tidak langsung. Masalah dalam persekitaran seperti bau busuk atau pun bunyi bising. Semua masalah ini mampu diatasi dengan adanya disiplin serta semangat yang kental dalam diri setiap individu termasuklah pelajar dan guru.

Semoga lembaran 2010 ini dimulakan dengan matlamat yang jelas untuk berjaya, disusuli dengan perancangan yang kemas, disertakan dengan perlaksanaan yang sistematik dan semoga diakhiri dengan kejayaan yang cemerlang sekaligus mencapai matlamat yang telah ditetapkan....

***KITA MERANCANG, ALLAH PUN MERANCANG DAN PERANCANGAN ALLAH ITU ADALAH SESUATU YANG PASTI...

No comments:

Post a Comment