Monday, August 30, 2010

Dengarlah.... walau seminit...

Saya sungguh seronok bila dapat membimbing pelajar dalam memahami serta menyelesaikan masalah mereka. Bukan saya nak mengambil alih tempat guru kaunseling di sekolah tetapi saya berasa suatu kerugian apabila seseorang pelajar yang bermasalah dibiarkan terus dengan masalahnya tanpa diberikan bantuan.

Masalah ialah sesuatu yang ada jalan penyelesaian. macam kita menyelesaikan masalah matematik, langkah pertama kita perlu memahami masalah tersebut. Tak kisahlah masalah kita sendiri ataupun masalah pelajar. Apabila kita sedar diri ada masalah, ia adalah langkah pertama ke arah penyelesaikan. Kalau kita dapat mengenalpasti masalah, kita boleh merancang strategi penyelesaian. Strategi tersebut perlu dilaksanakan dengan teliti dan bersungguh-sungguh. Kalau masalah tersebut tidak dapat diselesaikan kaedah A kita cuba pula kaedah B. Dalam setiap langkah yang diambil, ia akan menjadi suatu pengalaman yang akan menjadi guru yang terbaik untuk kita. Orang yang paling rugi ialah mereka tak sedar diri ada masalah.

Bila saya meluangkan sedikit masa untuk mendengar, rupanya banyak yang hendak mereka kongsikan. Selepas mendengar, barulah kita tahu rupanya begitu masalah mereka. 80% daripada sekumpulan pelajar yang sempat saya dekati, adalah bermasalah pembelajaran, emosi serta sosial. Golongan ini banyak yang menyumbang kepada kegawatan sosial dewasa ini.
Jadi sebagai golongan dewasa yang berfikiran matang, wajar rasanya kita meminjanmkan telinga kepada adik, anak, jiran, pendek kata golongan muda, agar mereka ini ada tempat untuk mengadu dan mencari bimbingan dan bukan dipersalahkan andai nasi sudah menjadi bubur.

Hidup Biar Berjasa...

2 comments:

  1. salam perkenalan..itu keistimewaan cikgu, smoga kita terus tabah dlm mendidik anak2 bangsa,,

    ReplyDelete
  2. Salam ukhuwah...semoga kita terus isiqamah

    ReplyDelete