Saturday, July 11, 2009

MINDA YANG TENANG..

Dimanakah idea yang bernas?
Idea-idea yang bernas selalunya diperoleh sewaktu otak kita berada didalam keadaan yang tenang. Susah untuk kita berfikir dgn waras jika kita dalam keadaan stress atau kelam kabut. Dalam keadaan kelam kabut itu semua perkara yang dibuat tidak menjadi. Satu persatu nasib malang yang akan menimpa diri, ibarat kata pepatah, sudah jatuh ditimpa tangga.

Apakah minda yang tenang?
Sebagai seorang muslim, minda yang paling tenang ialah sewaktu bangun ditengah malam dan mengerjakan solat tahajud. Biasanya selepas solat yang khuyuk kita dapat merasai nikmat Islam itu dengan adanya suatu perasaan seronok, aman, tenang dan ikhlas. Sebenarnya ketenangan minda boleh dicapai apabila minda kita berada didalam gelombang alfa.

Apakah gelombang alfa?
Antara banyak organ dalam badan, kita selalu mengabaikan kesihatan organ yang paling penting iaitu otak Otak adalah pusat kawalan badan kita. Saya sangat teruja apabila mengajar tajuk 'Brain" dalam subjek Sains atau Biologi. Itu pemahaman secara biologi. Nanti saya terangkan secara biologi tetapi sekarang kita bincangkan tentang mInda atau 'mind'. Ada tiga jenis gelombang dalam otak kita iaitu :
  • GELOMBANG ALPHA
  • GELOMBANG BETA
  • GELOMBANG GAMMA
  • GELOMBANG DELTA
  • GELOMABANG THETA

Antara semua jenis gelombang yang ada, gelombang jenis alpha adalah yang paling tenang. Gelombang inilah yang diperlukan oleh guru untuk mengajar, diperlukan oleh pelajar untuk belajar, diperlukan oleh ibu bapa untuk berdepan dengan masalah-masalah anak-anak mereka, yang diperlukan oleh peminpin untuk mengatasi masalah-masalah sosial yg semakin kronik serta diperlukan oleh setiap individu untuk sentiasa sihat dan mereka yang sakit kembali sihat.
Nak tau lebih lanjut tentang gelombang-gelombang yang lain baca disini.

Bagaimana nak mendapatkan minda yang tenang?
Jawapannya mudah sahaja, kembalikan minda kita ke dalam gelombang alpha. Bila kita dalam keadaan serabut dan kelam kabut kita sedang berada dalam gelombang beta. Kita perlu tenangkan minda dengan kaedah yang pelbagai. Sebagai contoh solat, mengaji, dengan muzik ataupun mencuba kaedah-kaedah meditasi. Tapi awas jangan sampai terpesong akidah!

Ada kaedah meditasi yang berasaskan Islam?
Ada...Saya dah jumpa satu rahsia alam yang besar (top secret) saya menggunakannya dan saya sedang merasainya. Satu teknologi gelombang yang dikaji dan diasaskan oleh seorang Muslim dan Anak Malaysia iaitu Dr Yusoff. Anda pernah dengar tentang teknologi AFTL? AlHayat Faster Than Light Technology. teknologi ini sedang dicari2 oleh orang barat tetapi seorang Anak Malaysia dah menjumpainya! Alhamdulillah, besar kesannya pada diri saya dan orang-orang sekeliling.

1 comment:

  1. salam....singgah..

    cikgu, terima kasih pada cikgu yg sudi singgah blog saya..

    teknologi AFTL? AlHayat Faster Than Light Technology? tak pernah dengar..

    ReplyDelete