Wednesday, July 8, 2009

REMAJA..OH REMAJA...

Siapakah REMAJA?

Dalam usaha mendidik perkara utama yg perlu dititikberatkan ialah memahami siapa remaja itu sebenarnya. Benarlah kata pepetah tak kenal maka tak cinta, macam mana kita nak menasihati golongan ini kalau kita tidak mendekati mereka dan bagaimana nak mendekati golongan ini kalau kita tidak tahu siapa mereka dan cuba memahami siapa mereka. Huh.. memang rumit untuk dijelaskan tetapi saya percaya kita mampu memahami jika kita mahu memahami. Lagipun, kita yang dah dewasa ini suatu tika dahulu pernah berada ditempat mereka, REMAJA. Mari kita selidiki siapa itu REMAJA..

Menurut Wikipedia Bahasa Melayu,

Remaja pada umumnya merujuk kepada golongan manusia yang berumur 12-21 tahun atau 13 hingga 25 tahun. Perkataan 'remaja' berasal daripada perkataan Latin bermakna menuju ke arah kematangan. golongan ini sentiasa mempunyai perasaan ingin mencuba dan sedang menuju ke tahap untuk menjadi dewasa. Dari sudut perkembangan manusia, remaja merujuk kepada satu peringkat perkembangan manusia, iaitu peringkat transisi antara peringkat kanak-kanak dan peringkat dewasa.

Semasa seseorang itu mengalami zaman remaja dia akan mengalami pelbagai perubahan yang drastik, termasuklah perubahan jasmani, sosial, emosi, dan bahasa. Akibat daripada itu, orang remaja merupakan orang yang emosinya tidak stabil, dan sentiasa "bermasalah".

Pengalaman mendidik pelajar tingkatan 4 dan 5, yang berumur sekitar 16 hingga 17 tahun banyak menjadikan saya seorang yg berfikir. Berfikir dimana puncanya setiap kali berdepan dgn para pelajar saya terbeban dgn sifat-sifat buruk mereka. Malas, egois, degil, suka memberontak, tak menghormati guru, suka melepak, membuang masa dan susah utk menerima nasihat. Malangnya, yg berperangai buruk ini adalah anak bangsa saya sendiri, yg perlu diubah supaya masa depan bangsa akan terbela. Jadi langkah pertama yg saya ambil ialah dgn memahami jiwa, emosi serta cara mereka berfikir. Semoga dgn memahami mereka jiwa saya tidak tertekan dan dapat terus berfikir macam mana pula caranya untuk mendekati mereka seperti mana kata pepatah, "menarik rambut dalam tepung, rambut tak putus, tepung tak berselerak".. INSYAALLAH..



No comments:

Post a Comment