Friday, July 10, 2009

TUGAS SEORANG GURU...

Saya suka berkongsi dengan semua beberapa pengalaman saya mendidik anak bangsa semenjak tahun 2002 hinggalah sekarang. Banyak pengalaman manis, masam, masin, pahit dan juga tawar sebagai seorang cikgu. Dengan hati yang ikhlas saya telah memilih profesion ingin dengan harapan dapat menyumbang sesuatu kepada masyarakat sekeliling demi tuntutan agama. Niat semata-mata kerana Allah, bukan hanya untuk dapat gaji yang lumayan sahaja. Sehingga saya mendapat gaji yang pertama barulah saya sedar sebanyak itu saya dibayar untuk amanah dan tanggungjawab yang amat besar.

Proses mendidik pelajar bukan hanya terhad di dalam bilik darjah sahaja. Bukan hanya memastikan pelajar memahami isi pelajaran, menyiapkan kerja rumah serta mendapat keputusan yang baik dalam peperiksaan. Tetapi merangkumi soal tanggungjawab agama dan sosial dalam membantu mereka menjadi insan kamil yang mampu memimpin negara suatu hari nanti. Sebagai da'i, tanggungjawab membimbing manusia ke arah kebaikan serta meninggalkan larangan Allah SWT. sebagai contohnya sentiasa menasihati pelajar dengan tuntutan agama seperti solat 5 waktu yang wajib dilaksanakan. Tugas ini bukan hanya terletak dibahu seorang guru yang bergelar 'USTAZ' atau 'USTAZAH' sahaja.

Dalam usaha membentuk insan kamil, diri seorang insan yang bergelar cikgu perlu dimantapkan. Pengetahuan tentang kurikulum, pedagogi serta psikologi pendidikan, diperteguhkan dengan penghayatan agama dan pemantapan iman mampu memberi kekuatan cikgu sebagai perlaksana agenda pendidikan negara. Jadi seorang guru perlu menghayati istilah menuntut ilmu sepanjang hayat... INSYAALAH...

3 comments:

  1. Saya pernah ada pengalaman jadi guru tusyen.
    Walaupun hanya seorang guru tusyen, tapi
    perasaannya macam nak mendidik dia jadi sempurna
    dan jadi orang berguna. tak nak die ulangi
    kesilapan yang pernah kita lakukan. :P

    ReplyDelete
  2. betul tu fatin.. tapi remaja susah nak faham...

    ReplyDelete
  3. salam...post yang sangat baik...boleh kiranaya cikgu membantu saya untuk menjadi guru yang baik???saya mmg teringin jadi guru seperti dlm post yang telah cikgu tulis...sejak dulu saya mempunyai azam sebegitu...tetapi kadangkala ada perkara yang mematahkan semangat saya...ada perkara yang membuatkan saya benci menjadi guru...

    ReplyDelete